El CIM de la UPC i la Casa dels Xuklis, agafats de la mà

La Casa dels Xuklis està gestionada per l’associació AFANOC (Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya) que va néixer el 1987 a partir de l’experiència vital que van viure un grup de pares i mares que es van trobar amb la situació de tenir un fill/a ingressat a l’hospital amb diagnòstic de càncer.

L’objectiu d’AFANOC és l’establiment de programes i serveis per a millorar la qualitat de vida dels nens i adolescents amb càncer i de les seves famílies, treballant en la millora de la salut psicosocial de totes elles. Actualment, el seu funcionament es basa en un equip de professionals multidisciplinaris i un ampli equip de voluntaris.

La Casa dels Xuklis és una casa d’acollida per a les famílies de nens i nenes amb càncer que va començar la seva activitat el 2011, on infants i les seves famílies poden sentir-se acollits i compresos, és a dir, sentir-se “com a casa seva”. A prop de l’hospital on reben l’atenció mèdica, en un entorn tranquil i pensat per atendre la diversitat de nens i nenes de diferents edats i les seves famílies, tan culturalment com socialment, s’adapta a les diferents necessitats dels infants i de les seves famílies en funció de cada país d’origen (s’atenen famílies de qualsevol lloc del món). A més, ofereix allotjament gratuït, espais comunitaris, atenció psicosocial i activitats lúdica educatives, ja que els tractaments del càncer són molt llargs.

El 13 de desembre de 2017, es va fer una sessió de robótica dirigida per en Francesc Sabaté, Director del Màster en Producció Automatitzada i Robótica del CIM-UPC, i les voluntàries que aquella tarda estaven amb els nens. En Francesc va ensenyar als nens molts exemples de com implementar diferents tipus de robots, ja sigui amb el Lego o materials més simples, com cartolina, de manera molt creativa. També va portar un vehicle robotitzat amb visió, i des del seu telèfon podien anar veient la seva trajectòria, que anava esquivant els obstacles que anaven apareixent al seu davant. Els nens van poder controlar aquest vehicle robotitzat i jugar amb ell.

L’objectiu de la sessió es va complir del tot, els nens es van distreure dels tractaments per una bona estona i s’ho van passar molt bé. Cal destacar que l’entusiasme d'en Francesc va ajudar molt.

Pel que fa a la sessió d'impressió 3D, el CIM-UPC i BCN3D van oferir la seva BCN3D Sigma per preparar el taller on, la Irene Buj i en Ramon Casado del Departament d'Enginyeria Mecànica de la UPC, es dissenyaven i fabricaven els Xuklis, uns pràctics suports per a mòbils i tauletes que els menuts es van emportar encantats. A més, cada nen va pintar els ulls i la boca del seu Xuklis. Com era d'esperar, tots van quedar molt sorpresos del que feia i podia arribar a fer una impressora 3D, especialment la BCN3D Sigma, i tant els nens com els pares s’ho van passar molt bé i van mostrar molt interès pel tema. Per tant, l'objectiu es va complir amb escreix.

L'experiència en aquestes sessions no té preu, molt bones sensacions i, sobretot, va engrescar a tothom a continuar col•laborant en aquestes activitats, ja que és important que institucions com la UPC, l’ETSEIB i el CIM de la UPC participin en accions socials com aquestes, i que la gent sigui capaç d’adquirir un compromís de manera desinteressada, tal com ho van fer els nombrosos voluntaris. En resum, ha estat una experiència molt positiva. Si estàs interessat en participar com a voluntari en les pròximes activitats, pots fer-ho contactant amb l'Àrea de Desenvolupament de Persones trucant al 934.017.171